Vorige editie
Kinderen ontwikkelen zich in een doorgaande lijn vanaf hun geboorte tot in hun volwassenheid. Door jonge kinderen te volgen in hun doen en laten reageren volwassenen meestal op een goede manier: ze ontlokken in de interactie met het kind allerlei acties, handelingen en communicatie. Kinderen ki...
Dat voor jonge kinderen een doorgaande ontwikkelingslijn in het onderwijs belangrijk is, heeft brede instemming. Hoe komt het dan dat leerkrachten de aansluiting van groep 2 naar groep 3 vaak toch nog als onvoldoende soepel ervaren? Cobi Visser geeft 8 handvatten én werkvormen om een verantwoorde...
Bij het creëren van een doorgaande lijn is communicatie essentieel. Wat gaat goed? Wat kan (nog) beter? Doe je voordeel met deze checklist.
Een voorbeeld van een doorgaande lijn is vrij makkelijk te realiseren, als je weet waar je op moet letten. Je kunt met jonge kinderen in verschillende leeftijdsgroepen spelend aan de slag met hetzelfde materiaal, bijvoorbeeld diertjes. Deze kunnen van hout, plastic of stof zijn. In het spel staat...
Op veel plekken in Nederland wordt geëxperimenteerd met peuterkleutergroepen. De peuterkleutergroepen lopen tegen belemmeringen in de wetgeving voor kinderopvang en primair onderwijs (hierna ‘onderwijs’) aan (de groepsgrootte, de verplichting tot een eigen (af te sluiten) stamgroepruimte en de bk...
De bestaande factsheet peuter-kleutergroep van Vereniging Netwerk Kindcentra op de vorige drie pagina’s biedt een duidelijk handvat voor instellingen die een dergelijke groep overwegen om op deze wijze een doorgaande lijn te creëren. De doorgaande lijn kan verder worden versterkt met een combinat...
In deel II van het interview met Cathy van Tuijl, lector Jonge Kind Educatie bij Hogeschool Saxion, spreekt redactielid Silvana Herben met haar over de doorgaande lijn.
Vakidioten die het hele land afreizen om het kleuteronderwijs net een beetje beter én mooier te maken. Dat zijn Mike en Anouk! Van Pieterburen tot aan Maastricht en van regulier tot aan cluster 2, 3 en 4: op al deze scholen mogen zij bijdragen aan een sterke basis én schudden ze graag even aan de...
Als school moet je de ontwikkeling van de leerlingen systematisch volgen. Zo kun je het onderwijs afstemmen op de leerlingen en kunnen leerlingen een ononderbroken ontwikkeling doorlopen (Onderwijsinspectie: Ruimte in Regels, 2017). Hiervoor zijn verschillende kindvolgsystemen beschikbaar, maar ...
Onlangs verscheen het rapport van het ministerie van OCW naar vroegschoolse educatie. Het onderzoek werd in het najaar van 2023 uitgevoerd op 198 basisscholen. Deze scholen behoren tot de 15 procent met de hoogste achterstandscore in de onderbouw. Naast onderwerpen als zicht op ontwikkeling, aanb...
Zowel vanuit de wetenschap als vanuit de praktijk zijn er aanwijzingen dat de start in de basisschool beter kan, vanuit het perspectief van de ontwikkeling en het welbevinden van kinderen. Hoe kun je de doorgaande lijn binnen de voor- en vroegschool versterken?
Als dit nummer bij jullie in de brievenbus valt, is het schooljaar al gestart. Op het motto voor Kleuterzaken 3 hebben we als redactie flink zitten kauwen. Wat is origineel? Wat dekt de inhoud echt? Het motto ‘We zijn gestart ...’ is het geworden, maar ‘goed begonnen, half gewonnen’ was ook een o...
Je kleuterklas opstarten na de zomervakantie, hoe doe je dat? Ervaren rotten staan er amper bij stil, het is tacit knowledge voor hen, iets vanzelfsprekends. Je moet ze er een vraag over stellen opdat ze hun inzichten onder woorden brengen en delen. Voor startende kleuterleerkrachten is het minde...
Deze actielijst kun je als handvat gebruiken als je start met het eerste thema in groep 1-2. De items hebben betrekking op de voorbereiding, start en organisatie. Met een goede start krijg je ruimte voor de initiatieven van kinderen en voldoende tijd voor observatie en begeleiding van de activite...
Spel vormt de basis voor de ontwikkeling van het jonge kind. Om kinderen te kunnen laten spelen is een goed ingerichte speelleeromgeving essentieel. Deze keer doen we een klein stapje terug en staan we stil bij het beredeneerd voorbereiden van de omgeving op de start van het schooljaar.
Cathy van Tuijl is lector Jonge Kind Educatie bij Hogeschool Saxion. Daar houdt ze zich onder meer bezig met onderzoek naar voor- en vroegschoolse educatie, het verbeteren van gelijke kansen in het onderwijs, leren van spel en talentontwikkeling in de kinderopvang. Redactielid Silvana Herben ging...
Vakidioten die het hele land afreizen om het kleuteronderwijs net een beetje beter én mooier te maken. Dat zijn Mike en Anouk! Van Pieterburen tot aan Maastricht en van regulier tot aan cluster 2, 3 en 4: op al deze scholen mogen zij bijdragen aan een sterke basis én schudden ze graag even aan de...