De beweeghoek: 180 minuten bewegen doe je zo!
Spel vormt de basis voor de ontwikkeling van het jonge kind. Om kinderen te kunnen laten spelen, is een goed ingerichte speel-leeromgeving essentieel. Adviseur Jonge Kind Anouk deelt regelmatig haar ervaringen over de speel-leeromgevingen. Deze keer zoomt ze in op een hoek die nog maar zelden wordt teruggezien in de praktijk: de beweeghoek.
· Bernards, W. (2020). Sport, bewegen en presteren op school: relatie tussen motoriek en cognitie (Doctoral dissertation, Hogeschool van Amsterdam).
· Beton, J. (2018). Kinderen spelen dramatisch minder buiten. Onderzoek naar buitenspelen.
· CBS en RIVM (2021). Gezondheidsenquête/Leefstijlmonitor overzicht kernindicatoren sport en bewegen. Geraadpleegd op 2 maart 2023 via www.sportenbewegenincijfers.nl/kernindicatoren/beweegrichtlijnen.
· Daly-Smith, A. J., Zwolinsky, S., McKenna, J., Tomporowski, P. D., Defeyter, M. A., & Manley, A. (2018). Systematic review of acute physically active learning and classroom movement breaks on children’s physical activity, cognition, academic performance and classroom behaviour: understanding critical design features. BMJ open sport & exercise medicine, 4(1).
· De Greeff, J.W., Bosker, R.J., Oosterlaan, J., Visscher, C., & Hartman, E. (2018). Effects of physical activity on executive functions, attention and academic performance in preadolescent children: a meta-analysis. Journal of science and medicine in sport, 21(5), 501-507.
· Dhont, C. (2014). Wat als de applausgeneratie groot wordt? Een onderzoek naar de relatie tussen overbeschermend opvoeden en de ontwikkeling van copingstrategieën en gedragsproblemen bij adolescenten. Masterscriptie. Universiteit Gent.
· Janssen, M., Singh, A.S., & Hartman, E. (2021). Het effect van beweegmomenten op school: Wat weten we vanuit onderzoek? LO Magazine, 109(2), 4-6.
· Jensen, E. (2005). Teaching with the brain in mind. Association for Supervision and Curriculum Development.
· Owen, K.B., Parker, P.D., Van Zanden, B., MacMillan, F., Astell-Burt, T., & Lonsdale, C. (2016). Physical activity and school engagement in youth: a systematic review and meta-analysis. Educational Psychologist, 51(2), 129-145.
· World Health Organization (2019). Guidelines on physical activity, sedentary behaviour and sleep for children under 5 years of age. World Health Organization.